Nederland staat bekend als caravanland. Elk jaar trekken duizenden mensen er met de caravan op uit. “Maar dat gebeurt niet altijd veilig”, zegt Jos Oostveen, directeur van Triorep. “En zelfs als bestuurders veilig op weg denken te gaan, is dat niet altijd het geval.” De achilleshiel van de caravan? Het onderstel.
Triorep is een bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in het onderstel van getrokken materieel met een mechanische rem en een gewicht van maximaal 3,5 ton. De onderstelspecialist richt zich op zowel onderdelenverkoop als technische ondersteuning. Het bedrijf in Scherpenzeel levert originele onder- delen van alle merken aanhanger-, trailer- en ca- ravanonderstellen. “Originele onderdelen zijn be- langrijk, want imitatieonderdelen kunnen onveilig zijn. Er zijn bijvoorbeeld losbreekkabels op de markt met een dikte van minder dan 1,5 mm. Die breken al voordat de aanhanger geremd wordt. De minimumdikte is 2,5 mm”, zegt Oostveen.
Hij noemt nog een belangrijk punt: “De aanhan- gercontrole. Waar moet je op letten als je een caravan, aanhanger of camper in de werkplaats krijgt? De leeftijd van de banden controleren
en de smeernippels smeren”. Zo zijn er nog veel meer controlepunten. De Focwa heeft het Pack- keuringsrapport voor caravans en aanhangers opgesteld. ‘Pack’ staat voor Periodieke Aanhang- wagen- en Caravan Keuring. De controlelijst bevat negen hoofdcategorieën, met elk een aantal controlepunten. “Nederland kent nog geen wet- telijke keuring voor aanhangers of caravans, de Europese Unie is daar wel mee bezig. We zijn op dit moment het enige Europese land dat geen keuring uitvoert. In België moet een aanhanger of caravan jaarlijks gekeurd worden en in Duitsland om de twee jaar. Het komt de veiligheid ten goede”, zegt Oostveen. Via het magazijn, waar dui- zenden onderdelen liggen opgeslagen, lopen we naar de werkplaats. “Triorep is met verschillende partners, zoals Alko, BPW, Nico en MAD, voorraad- houdend. De meeste onderdelen zijn binnen één dag leverbaar. Ook voor oldtimers hebben we veel op voorraad. En als iets niet leverbaar is, ook niet bij onze partners, dan laten we het maken”, zegt Oostveen.
Onderstelrevisie
“Wij richten ons puur op het onderstel. Niet alle bestuurders zijn even ervaren, en omdat een gemiddelde caravan tegenwoordig meer dan
twee meter breed is, gebeurt het wel eens dat de caravan een stoepje of binnenkant van een ro- tonde meepakt. Of dat mensen bij de tolpoortjes in Frankrijk zo dicht mogelijk langs de betaalau- tomaat willen rijden en daarbij vergeten dat de caravan breder is dan de auto. De caravan schuurt dan langs de verhoging. Dat kan veel schade veroorzaken: soms zijn de onderstellen krom gereden, terwijl je dat in eerste instantie niet altijd kunt zien. Dat beïnvloedt natuurlijk de rijeigen- schappen. Wij hebben daarom de zogenoemde Trioliner ontwikkeld: een meetsysteem om de gehele uitlijning van een caravanonderstel in kaart te brengen. Met behulp van lasers controleren we ook of de opbouw nog goed op het onderstel staat.